måndag 28 februari 2011

En ahaupplevelse

Javier
Jag förstår att många av bloggens trogna läsare undrat när uppföljningen av det här inlägget ska komma. En del av den kommer nu. Jag träffade Javier förra veckan på Golfpunkten där han gav Monica en lektion. Jag blev aningen förvånad när han satte sin egen klubba i hennes händer. Visserligen är Monica rätt duktig (elvakommanågonting i handicap) men klubban var (är) ett gammalt hoganblad med Apex 5-skaft (ett tungt X-stiff) och just det här exemplaret hade minst tio gram blytejp på baksidan och (håll i er nu) var bockat fem grader flackt.


Det var ju precis det Javier hade sagt, att gårdagens klubbor var optimerade för kontroll och var tyngre, hade kortare skaft och flackare lie. Och visst kunde Monica slå med Javiers klubba (och visst var det litet väl mycket klubba för henne).


En extremt dålig bild av Javiers
järnsexa. Ser ni att det är ett 
hoganblad?
Naturligtvis så kunde jag inte hålla mig och när lektionen var slut så lånade jag klubban. Spontant kändes det som väl mycket klubba för mig också (och jag är ändå en rätt stor och ganska stark karl). Jag adresserade bollen som vanligt, dvs med klubbladet ganska mycket öppet. "Håll klubban square" sa Javier, men inte lyssnade jag på honom. Jag träffade bollen rent och den gick höger. Exakt lika mycket höger som jag hållit klubbladet öppet. "Jag fattar" sa jag och, som för att demonstrera att jag inte gjorde det, adresserade en ny boll med klubbladet öppet, fast inte fullt lika öppet som nyss. "Håll klubban square" sa Javier, men inte lyssnade jag på honom. Jag slog en till boll åt höger. Litet mindre höger än förra gången men ånyo tämligen exakt dit klubbladet hade varit riktat när jag satte det till bollen.


Nu gjorde jag (om jag får säga det själv) något överaskande smart. Jag gjorde nämligen, för det första, precis som Javier (två gånger) sagt åt mig att göra och höll, för det andra, k*ft. Bollen gick spikrakt. Aha! tänkte jag. Det ligger tydligen något i vad Javier säger. Nu återstår att undersöka om klubborna verkligen var flackare förr, men det får bli ett annat inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar