torsdag 9 december 2010

Litet retrosnack på Golfpunkten

Smet in på Golfpunkten vid lunchtid och slog litet bollar i en halvtimme. Javier var där och väldigt glad dessutom. Inte undra på eftersom han var nybliven och stolt ägare till ett set Hogan Apex II (1980 års modell med vit bottenfärg bakom hoganprofilen, på 79:orna var den svart) med (gulp!) Apex 5-skaft. Och inte nog med det. Han äcklade mig ochså med några läckra Bob Toski persimmonklubbor (som kommer att sitta som en smäck tillsammans med de gamla nötta toskiblad han använde när han, i all vänskaplighet, spöade sk*ten ur mig på Sollentuna i somras). Klubbornas förre ägare var också där och såg, av någon för mig obegriplig anledning, glad ut trots att han just blivit av med dyrgriparna.


Vi bytte några ord om svingteori och om retroutrustning contra moderna klubbor. Vi var naturligtvis överens om att gårdagens klubbor var mer optimerade för precision medan dagens klubbor snarare är optimerade för längd. Skillnaden är naturligtvis mest påtaglig om man jämför ett set moderna sk förlåtande klubbor med ett gammalt bladset men även moderna blad har lägre svingvikt, längre skaft och mindre loft än, till exempel, ett hoganset från 1980 (eller tidigare). Javier (som är proffs och kan vansinnigt mycket mer om sådant här än vad jag kan) hävdade också att lien var flackare på de äldre klubborna. Det är naturligtvis rätt om man jämför en modern järnsjua (för att ta ett exempel) med en järnsjua från sjuttiotalet. Den äldre klubban har emellertid också kortare skaft (och mer loft). När jag (för några år sedan) jämförde (okulärt, dvs utan mätinstrument) ett set Wilson Staff Tour Blade -78 med ett set Wilson Staff Fg-51 -91 vill jag minnas att jag bedömde att det var exakt en klubbas skillnad, dvs att sexan i det äldre setet hade samma specifikationer - loft, lie och skaftlängd - som den mer moderna klubban.


Fast Javier (som naturligtvis vet vad han talar om) har satt myror i huvudet på mig. Det här måste jag gå till botten med! Där ser man att det inte alls, trots vad vissa säger, är bortkastat att träna golf inomhus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar